Jak działa szkoła w czasach pandemii? Zapraszamy do relacji z placówki w Ilkowicach.
Kiedy z dniem 12.03. 2020 r. polecono zawieszenie zajęć w szkołach i placówkach, przyjęliśmy ten fakt jako zobowiązanie do włączenia się w czynne stawienie oporu rozprzestrzenianiu się epidemii. Bezzwłocznie został uruchomiony permanentny kontakt z rodzicami uczniów i przedszkolaków, aby wspólnie wypracowywać schemat niezbędnych działań. Pierwsze trzy dni to przedłożenie oferty zajęć opiekuńczych w szkole i w przedszkolu adresowanych przede wszystkim do rodziców, którzy – ze względu na obowiązki zawodowe – nie mogli sprawować opieki nad dziećmi. Z zajęć tych skorzystało niewiele, bo tylko 5 dzieci.
Równocześnie zainicjowane zostały przygotowania do nauczania zdalnego, które miało się rozpocząć z chwilą zamknięcia szkół – od dnia 16 marca. Punktem wyjścia do nadzwyczajnych działań było szkoleniowe zebranie Rady Pedagogicznej, na którym przyjęty został Regulamin Pracy Zdalnej opracowany i ogłoszony przez dyrektora Zespołu. Omówiono także szczegóły dotyczące realizacji zadań dydaktyczno – wychowawczych na odległość. Podstawowym narzędziem pracy stał się na ten czas komunikator w dzienniku elektronicznym - do kontaktu i współpracy z rodzicami i dziećmi. Dla potrzeb skorelowania działań nauczycieli uruchomiony został czat na komunikatorze WhatsApp, aby na bieżąco można było przekazywać sobie nawzajem informacje, polecenia, porady, instrukcje. WhatsApp działa non stop i „rozgrzewa się” o każdej porze dnia (a często i w nocy).
Pierwsze dni obfitowały w przesyłanie dzieciom prac do wykonania, ćwiczeń; korzystaliśmy przy tym z bogatej oferty dostępnych platform do nauczania zdalnego między innymi: dzwonek.pl, instaling, matlandia, eduelo. Również w pierwszym tygodniu ruszyły przygotowania do prowadzenia lekcji zdalnych na żywo. Rodzice bardzo odpowiedzialnie zareagowali na naszą prośbę, aby wyposażyć dzieci w dostęp do Skype’a, bo tą drogą zamierzaliśmy prowadzić zajęcia. Udało się w 100 procentach. W piątek 27.03. przeprowadzono próbne lekcje pilotażowe na Skype’ie, aby przez weekend dopracować szczegóły, wyeliminować usterki i od poniedziałku 30.03. prowadzić systematyczne zajęcia. Opracowany został również specjalny podział godzin pozwalający ograniczyć nakładanie się zajęć różnych klas tam, gdzie z jednego komputera w domu korzysta dwoje lub więcej dzieci. Nie zapomnieliśmy też o zajęciach dodatkowych. Systematycznie odbywają się zdalne lekcje języka francuskiego, zaś w bieżącym tygodniu startują, tym razem on-line, zajęcia dla instrumentalistów – nauka i doskonalenie gry na gitarach.
Ruszyły także Skype’owe zajęcia dla przedszkolaków, w tym między innymi – obok realizacji podstawy programowej – zajęcia z rytmiki i innych form muzyczno – zabawowych i artystycznych. Wychowawczynie Przedszkola są w stałym, czynnym kontakcie z rodzicami i dziećmi. Przedszkolaki wykonują ćwiczenia i projekty oraz wysyłają zdjęcia swych prac (można to podpatrzeć na facebookowym koncie Przedszkola). Nie było zatem przeszkód, aby w oparciu o obserwacje i analizy dokonane zarówno w czasie normalnych zajęć, jak również uwzględniając zajęcia zdalne, terminowo sporządzić i przesłać rodzicom diagnozy gotowości szkolnej sześciolatków.
Uczniowie klasy VIII prawie w 100 % przystąpili do próbnego egzaminu przeprowadzonego elektronicznie. Prace egzaminacyjne były wykonane przez uczniów w dostępnych edytorach tekstu, a oryginalność potwierdzana załączonymi fotografiami wypełnionych arkuszy.
Podsumowując: Podstawa programowa jest w pełni realizowana. Uczniowie mają stały kontakt z nauczycielami (także wizualny). Rodzice, jakkolwiek bardzo obciążeni dodatkowymi, niecodziennymi obowiązkami, odpowiedzialnie i z sercem wspomagają nauczycieli, ale przede wszystkim swoje dzieci w pogłębianiu wiedzy i umiejętności, jak również przysposabianiu do stawiania czoła trudnym wyzwaniom, jakie stawia rzeczywistość.
Ciepłe słowa podziękowań i gratulacji płynące do nas od Rodziców dają nam poczucie dobrze spełnionego obowiązku, satysfakcję z podjętego trudu i jego efektów, jak również wiele energii na dalsze działania. Wyrażana często przez dzieci radość z możliwości żywego spotkania z wychowawcami wzrusza i motywuje.
Nasza Załoga to mocny, kreatywny i pracowity zespół. Sprawdził się i okrzepł w trudnych tygodniach po pożarze sprzed dwóch lat. Sprawdza się w realiach epidemii, która – miejmy nadzieję – szybko minie, czego życzymy i sobie, i wszystkim czytającym ten „minireportaż”.